top of page

Didaktisk fundering & format 

Skærmbillede 2024-08-06 kl. 09.39.33.png

Overordnet didaktisk model brugt under arbejdet med 6F i fagene og forløbene. Illustration: Michael Warrer Larsen    

Undervisningsmaterialets udformning bygger på 6F-modellen (Inquiry-Based Science Education (IBSE)) som ramme og har til hensigt at øge elevernes aktivitet, faglige dialog og motivation til at forstå og fremme fagenes individuelle faglighed og sammenspil. Modellen består af seks faser: Forudsætning, Fang, Forsk, Forklar, Forlæng og Feedback, der tilsammen skaber en struktureret tilgang til undervisningen, med en grad af autonomi i forhold til elevernes tænkning og læring. 

Eleverne engageres gennem aktiverende og motiverende opgaver og øvelser, hvor der altid er et krav om at producere et produkt, der ligger til grund for en forklares af deres metode, resultater. Hver opgave og øvelse er for det meste tænkt til at skabe forudsætningerne til at forstå næste emne. Fokus på proces fremmer elevernes evne til at tænke kritisk og analytisk, samt argumentere for deres løsninger, mens koblingen til naturvidenskabelige metoder understøtter en dybere forståelse hvordan videnskab bedrives. 

For at gøre undervisningen relevant og virkelighedsnær inddrager vi autentiske problemstillinger og eksterne ressourcer, såsom virksomhedsbesøg gennem 360 graders
-film. Dette bringer "verden ind" i klasselokalet og gør læringen mere relaterbart til elevernes hverdag og virkelighed. Desuden højner undervisningsmaterialet det tværfaglige fokus, hvilket gør formålet med undervisningen tydelig for både elever og undervisere. Tilsammen  understøtter det en sammenhængende og meningsfuld læringsproces, der skal udmøntes i forslag til fremtidige løsninger der kan nedbringe CO2 niveauet. 

Implementeringen af 6F-modellen i undervisningsudvikling er vigtig, da den fremmer en elevcentreret tilgang, der styrker elevernes motivation og læringsudbytte. Ved at integrere 6F-modellen (IBSE-principperne), med et fokus på klimaudfordringerne, som en virkelighedsnær og relevant problemstilling, forberedes eleverne på at håndtere fremtidens komplekse udfordringer med fokus på individets og samfundets mulige løsninger. 
​

​

​

​​

​

​

Læs mere om 6F metoden her: 

​Ind.ku.dk, Klavs Frisdahl (red.): "6F-modellen: En didaktisk ramme til undersøgelsesbaseret undervisning" (Link til artikel)
Madsen, L.M., Evans, R.H., Bruun, J.: "Undersøgelsesbaseret undervisning: 6F-modellen – dens tilblivelse og anvendelse" (Link til artikel)
Astra.dk: "Inquiry i naturfagsundervisningen: IBSE som læringsstrategi" (Link til artikel)

bottom of page